PROIECTE DIDACTICE


827276l-220x0-n-416ae167
                                                                                                        
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         
                                                                                                                                                                                             
Masterand Dubinin Elena ,Gr.101                                                                                                                                                                           Învăţătoare / Grad didactic II (doi)
Liceul Teoretic  ,,G. Călinescu“                                                                                                                                                                                                                                                
Data:                                             
Instituţia:                                  Liceul Teoretic „George Călinescu” mun. Chişinău
Învăţător:                                 Dubinin Elena
Clasa:                                            I-E
Disciplina:                                  Limba Şi Literatura română
Subiect:                                        Exerciţii de dezvoltare a competenţelor comunicative. Textul ,,Sfîrşit de iarnă“
Tipul lecţiei:                           Mixtă
Subcompetenţe:
·      folosirea unor tehnici/ strategii de lucru cu textul/ cartea;
·      demonstrarea înţelegerii mesajului audiat prin formularea răspunsurilor la întrebări ( prin argumentarea unor cuvinte,  propoziţii);
·       exprimarea opiniilor şi a atitudinilor proprii faţă de cele citite.

Obiective operaţionale:
La sfîrşitul lecţiei, elevii vor fi capabili:
O1 - să citească expresiv textul , modulînd vocea în conformitate cu intenţiile vorbitorului;
O2 - să deosebească perechile de cuvinte-obiect+însuşire şi comparaţie, subliniindu-le în mod diferit ;
O3 - să includă cuvintele şi expresiile noi în contexte orale proprii, utilizînd un limbaj adecvat în diverse situaţii;
O4 - să deducă independent anumite concluzii în baza textului lecturat;
                            O5 - să enumere schimbările sezoniere de iarnă, stabilind corespondenţe între fenomene ale naturii şi acţiunile acestora;
O6 - să coopereze în grup la realizarea sarcinilor propuse, manifestînd răbdare şi bună înţelegere în colaborarea cu colegii.
Tehnologii didactice:
Metode şi procedee:         brainstormingul,conversaţia, prezumţia de conţinut, lucrul cu textul,observaţia, explozia stelară, explicaţia,
                                                                       colajul (verbal), puzzle-ul, situaţia- problemă, organizatorul grafic, jocul de rol;
Forme de organizare:      frontală, independentă, în pereche, pe grupe;
Mijloace de învăţămînt:   imagini Ppt, textul-suport, fişe, planşe, carioca, creioane colorate, puzzle, lipici
Bibliografie:
§  Curriculum şcolar: Clasele I-IV/ Min. Educaţiei al Rep. Moldova, ,,Tipografia Centală“, Chişinău, 2010;
§  Buruiană, M., S. Cotelea, A. Ermicioi, C. Dragomir, I. Hadîrcă, Limba româna. Clasa I, GHID;
§  Gliga, L., Învăţarea activă; Instruirea diferenţiată. Aplicaţii ale teoriei inteligenţelor multiple, GHID pentru formatori şi cadre didactice. MEC, Seria Calitate în formare, Bucureşti, 2001.



                                                            Demersul lecţiei

Evenimente
instrucţionale
Obiective
operaţionale
Conţinutul instructiv – formativ al lecţiei
Dozare
Tehnologii didactice
Metode
şi
procedee
Forme
de
organizare
Mijloace
1
2
3
4
5
6
7
1. Actualizarea
cunoştinţelor



2. Captarea
atenţiei








3. Anunţarea
subiectului şi obiectivelor
lecţiei
























·     Activitatea începe prin actualizarea cunoştinţelor asimilate la lecţia anterioară. Elevii sînt solicitaţi să răspundă la întrebările:
- Cu cine ne-am întilnit ieri la lecţie? ( ...cu omuleţul de zăpadă.)
- Ce s-a întîmplat cu omuleţul de zăpadă? (...s-a topit.)
- De ce s-a topit? (...a ieşit soarele/se apropie primăvara.)
·     Intuirea imaginii. Prezint imaginea Ppt1 ,,Crăiasa Zăpezii“. Propun elevilor să descopere personajul din imagine:
-          Cine credeţi că este prezentat în imagine?
·     Elevii observă imaginea. Argumentează răspunsul (...o regină, o crăiasă)
·     Prezint imaginea Ppt2. Un elev citeşte mesajul de la Crăiasa Zăpezii:

Пятно 1: Dragi elevi, sînt Crăiasa Zăpezii! !!!!!Zăpezii!





Vă propun astăzi :
ð      să descoperiţi mesaje;
ð      să citiţi corect, conştient, expresiv textul;
ð      să explicaţi sensul expresiilor noi;
ð      să formulaţi întrebări textul citit;
ð      să găsiţi însuşiri şi semne ale anotimpului meu - iarna.
Toace acestea vă vor ajuta să călătoriţi prin împărăţia mea. Aveţi nevoie de
curaj, atenţie şi inteligenţă! Lucrînd cot la cot, vă veţi bucura de o surpriză!
1’





2’






2’







Conversaţia






Observaţia


 Brainstorming


Demonstraţia







Frontală










Frontală















Imagini
Ppt1


Ppt2








4. Dirijarea
învăţării








































5. Asigurarea conexiunii
inverse

















6. Fixarea
cunoştinţelor









7. Asigurarea retenţiei şi a transferului

O4






O1








O2



O3














 O5










O5











·     Decodificarea mesajului (prezumţie de conţinut) Prezint imaginea Ppt3.
-          Peste text a nins cu fulgi mari. Citiţi cuvntele care se zăresc printre ei.
-          Cum credeţi, despre ce se vorbeşte în text? / anexa 1/
·     Elevii fac presupuneri asupra conţinutului, sesizînd legătira cu imaginea de pe fondal (...se vorbeşte despre iarnă, ger, viscol, se observă în imagine Crăiasa Zăpezii)

·     Prezint imagineaPpt4. Textul Sfîrşit de iarnă.
·     Descifrarea textului. Lectura multiplă:
·     Citirea model a textului de către învăţător. Confruntarea variantei presupuse cu conţinutul real al textului.(...a fost cel mai aproape de adevăr.)
·     Citirea zum-zum. Elevii citisc textul în şoaptă. Utilizează fişa cu textul-suport.
·     Citirea ping-pong. Elevii solicitaţi citesc cîte un enunţ.
·     Citirea selectivă. Lucrul pe variante.
Sarcina: Citiţi atent alineatul al doilea.
V1 – Selectaţi enunţul care conţine perechi de cuvint-însuşire+cuvîntul determinat şi subliniaţi-le cu linie curbă; ( uriaşi bătrîni, plapuma albă )
V2 – Selectaţi şi încercuiţi comparaţiile (dealurile ca nişte uriaşi bătrîni, drumul ca oglinda). Alcătuiţi cu acestea enunţuri proprii.

·     Decodarea textului. Exerciţii de dezvoltare a vocabularului.
Sarcina: Citiţi enunţul în care sînt cuvinte scrise evidenţiat.
·     Se identifică şi se explică expresia îi calcă pe urme-(aici)este foarte aproape.
·     Elevii integrează expresia în enunţuri proprii.
    (Lui Ionel îi calcă pe urme sania Măriuţei.)

·     Receptarea textului. Explicarea titlului ,,Sfîrşit de iarnă“.
- Citiţi enunţul care ne sugereză sfîrşitul anotimpului de iarnă.( ,,Încet, încet îi calcă pe urme Zîna Primăvară.”)


·     Exersarea actului comunicării.
·     Elevii formulează întrebări la text.
                                               Cine?

                       Ce?                                     Cum?


            Despre cine?                          Care?


·     Activitate postlecturală. Continuarea povestirii prin intermediul lucrului în grup La palatul Crăiesei.
 - Ca să aflăm ce pune la cale Crăiasa, ne imaginăm că sîntem şi noi chemaţi la palat.

·     Se prezintă sarcinile penru Lucru pe grupe:
Grupa I.          Scribii (Inteligenţa linvistico-verbală).
Sarcina: Ordonaţi cuvintele în enunţuri logice. Redactaţi scrisoarea pentru   Primăvară.(anaxa3)
Grupa II.         Armata iernii (Inteligenţa naturalistă).
Sarcina: Scoateţi în evidenţă armele de luptă ale iernii. Stabiliţi corespondenţe între fenomene ale naturii şi acţiunile acestora (anexa 3)
Grupa IV.       Vistiernicii (Inteligenţa logico-matematică).
Sarcina: Rezolvaţi problema dată de Crăiasa Zăpezii (anexa 3)
Grupa V.         Proiectanţii (Inteligenţa vizual-spaţială).
Sarcina: Realizaţi planul-schemă de atac: Cum oprim Primăvara?, utilizînd expresiile: dealul uriaş, troianul mic, troianul mare, Fortăreaţa Negură, lacul de Argint.
Grupa VI.       Micii gospodari (Inteligenţa kinestezică).
Sarcina: Asamblaţi piesele puzzle-ului. Restabiliţi imaginea pentru a obţine u portret.

Evaluarea activităţii Se analizează rezultatele. Fiecare reprezentant al grupei prezintă fişa completată, celelalte grupe apreciază.

·     Momentul de surpriză - apare Primăvara (un părinte deghizat).
·     Elevii imit viscolul prin sunet şi mişcare a braţelor. Apoi se aşează, imit topirea zăpezii.
·     Se iniţiază un scurt dialog dintre elevi şi Primăvara:
-          Copii, despre ce aţi vorbit azi la lecţie?(...despre sfîrşitul iernii.)
-          Ce text aţi citit?(... ,,Sfîrşit de iarnă“.)
-          Unde aţi călatorit?(...în împărăţia Crăiesei Zăpezii.)
-          Va reuşit să opriţi Primăvara?(...nuuuu!)
-          Aţi fost fulgi isteţi, acum sunteţi picături de apă. Veţi ajuta pamîntului să se trezească. Aş putea topi şi Crăiasa...
-          Nu-u-u!
-          De ce?(...natura are nevoie de iarna şi noi tot...)....fredonează ,,Cîntecul anotimpurilor’’.
·     Voi face aprecieri generale şi individuale, în funcţie de răspunsul elevilor, care vor primi simboluri al inimilor calde, venite din partea Primăverii.

·     Tema pentru acasă  Primăvara le propune elevilor, ca temă, să alcătuiască împreună cu un coleg un dialog scurt dintre Iarnă şi Primăvară.
20’
















































10’






























Lucrul cu
textul

Asalt de
idei


Lectura multiplă:

zum-zum

ping-pong

selectivă






Explicaţia






Observaţia





Explozia stelară






Explicaţia




Colaj de cuvinte




Situaţia - problemă

Organizatorul grafic








Jocul de rol

Conversaţia








Explicaţia



Frontală














Indepen-
dentă




Dirijată












Frontală












Indiv.-indep.



Pe grupe


















Frontal








Ppt.3





Textul -
suport
Ppt.4






Carioca





DEX













Poster













Fişe de lucru



Postere

Carioca


Lipici

Piese
puzzle













Inimi de
pluş


 
ANEXA 1
Text-suport
Sfîrşit de iarnă


        Iarna... Unii îşi imaginează că este o Crăiasă cu inima de gheaţă, care stăpîneşte viscolul şi gerul. Alţii o văd în vis ca pe o Regină bună, ce acoperă pămîntul cu o mantie argintie.
        Dealurile ca nişte uriaşi bătrîni încă dorm sub plapuma albă. Tremură copacii în haina lor de promoroacă. Lapoviţa şi poleiul aştern drumul ca oglinda.
        Încet, încet îi calcă pe urme Zîna Primăvară. Cu o suflare rece, Crăiasa Zăpezii cheamă slujitorii la palat. Pune ceva la cale...


ANEXA 2
Sfîrşit de iarnă

        Iarna... Unii îşi imaginează că este o Crăiasă cu inima de gheaţă, care stăpîneşte viscolul şi gerul. Alţii o văd în vis ca pe o Regină bună, ce acoperă pămîntul cu o mantie argintie.
        Dealurile ca nişte uriaşi bătrîni încă dorm sub plapuma albă. Tremură copacii în haina lor de promoroacă. Lapoviţa şi poleiul aştern drumul ca oglinda.
        Încet, încet îi calcă pe urme Zîna Primăvară. Cu o suflare rece, Crăiasa cheamă slujitorii la palat. Pune ceva la cale...


ANEXA 3

Fişa de lucru I       Scribii                 Ordonaţi cuvintele în enunţuri logice, astfel încît să alcătuiţi o scrisoare pentru Primăvară:
        vreau, Primăvară, să, stăpînă, aici., rămîn auzit, că, urmele, Am, calci, îmi ridica, Îmi,                                                            toată, voi, armata. troieni, îngheţa., te, voi, Îţi, cărările, şi, voi

Fişa de lucru II   Armata iernii       Selectaţi din şirul de cuvinte pe cele care fac parte din armata iernii. Stabiliţi corespondenţe între oşteni şi armele lor.
                                                            Oşteni (cuvinte decupate): Gerul, Viscolul, Soarele, Norul, Arşiţa, Poleiul, Ţurţurele
Armele :
 - va aduce un ger de crapă pietrele,
 - va sufla din toate puterile şi va troieni cărările
 -  va întuneca văzduhul cu norii cenuşii!
 - va acoperi toate drumurile cu gheaţă   - va ascuţi săgeţi de gheaţă

Fişa de lucru III    Vistiernicii           Rezolvaţi problema:
                                                       În haznaua mea am 20 de pungi cu argint. Calculaţi cîte vor rămîne, dacă dau:
Soldatului Ţurţur           1 pungă
Sergentului Polei            3 pungi
Maiorului Viscol            4 pungi
Generalului Ger              6 pungi.

Fişa de lucru IV    Proiectanţii         Realizaţi planul/schema de atac (în ce mod oprim Primăvara), utilizînd expresiile: Dealul                                                    uriaş, Troianul Mic, Troianul Mare, Fortăreaţa Negura, Lacul de Argint

Fişa de lucru V      Micii gospodari   Refaceţi imaginea cu chipul Crăiesei din piese puzzle.